ارزش خرید مبتنی بر فایده در ماهیت معقول­تر و غیر هیجانی است و هنگامی که یک محصول یا خدمت از روی کفایت کسب می­شود، حاصل می­شود. بنابراین در حالی که خریدار خواهان سودمندی یا انسان اقتصادی برای کسب یک محصول با کیفیت با حداقل قیمت ممکن، تلاش می­کند. یک خریدار خواهان لذت یا انسان خوش فردی است که بسیار درخور و قابل انتظار برای خرید محصول از فروشگاهی که دارای فضای دلنشین بوده و راه­های دیگری از سرگرمی را ارائه می­نماید (دیپ و سونی، 2008: 406).

ارزش­های خرید مبتنی بر لذت و ارزش­های خرید مبتنی بر منفعت هر دو مهم قلمداد می شوند، بدلیل اینکه به رضایتمندی مشتری مربوط هستند (آلارد وهمکاران، 2009: 47). ادبیات حاضراهمیت بیشتری بر جنبه لذت جویانه فرایند خرید قائل است.

بابین و اتوی (2000)[1] اثبات کردند که فضای فروشگاه، همچون چیدمان، نورپردازی  و استفاده از رنگ­ها می­تواند یک تأثیر قابل توجه بر رفتار خرید مصرف­کنندگان داشته باشد و می تواند بر توسعه روابط بلند مدت پایدار با مصرف­کننده کمک کند. پیک و چالدرز (2006) [2]تاثیر لمس­کردن بر­ خرید آنی اثبات کردند که تاثیر مثبت برخرید آنی دارد. جانز و همکاران (2006) در مطالعاتشان نشان دادند که ارزش مبتنی بر لذت تاثیر زیادی بر رضایتمندی مصرف کنندگان درمقوله­های تمایلات خرید مجدد و وفاداری دارد. شاید دلیل این است که  حتی مدتها بعد از ارائه خرید اینترنتی که سریع، کارآمد، ارزان است، مراکز خرید هنوز برای اکثریت خریدهای انجام گرفته توسط مصرف­کنندگان، خوشایند به حساب می­آیند (آرنولد و رینلودز، 2003: 81).

بیشتر خرده­فروشان تخفیفی، که مدل کسب و کارشان پیشنهاد قیمت­های پایین با کمترین توجه به جنبه­های لذتی هست، اخیراً شروع به تمرکز بر جنبه­های لذتی به علت معنادار بودن ادراکاتشان، کرده­اند به طور ویژه در مورد مصرف­کنندگان با درآمد پایین که نمایان ساختند (کارپنتر و مور[3]، 2009: 71).

 

2-1-3-1) انواع انگیزه لذت­جوئی

هر چند اهمیت انگیزه لذت­جوئی برای حداقل دو دهه اخیر فهمیده شده است. کمبود کار تحقیقات جهت بررسی نمودن گوناگونی انگیزه­های لذت­جویانه که مصرف­کنندگان مدرن آنها را طلب می نمایند، وجود دارد (آرنولد و رینلودز، 2003: 82). نویسندگان بر اساس داده های اجرایشان انگیزه­های لذت­جویانه را به 6 طبقه گسترده اصلی تقسیم نمودند: خرید ماجراجویی[4]، خرید اجتماعی[5]­، خرید کامروا سازی یا خرسند سازی[6]­، خرید خیالی/تصوری[7]، خرید نقش[8] ، خرید ارزش[9].

خرید ماجراجویی، اشاره دارد به خریدی که اصولاً برای ماجراجویی و برانگیختن انجام می شود. بسیاری از مراکز خرید امروزی، نیز به عنوان مراکز تفریحی و ماجراجویی برای کشاندن مصرف­کنندگان به محل شناخته می­شوند (آلارد وهمکاران، 2009: 47).

خرید اجتماعی ، همانطور که از نامش پیداست به فرایند خریدی که صرفاً همراه با اعضای خانواده و دوستان انجام شده است، اشاره دارد. در درجه اول ، دراین حالت انگیزه­، معاشرت نمودن با افراد به جای خرید کردن محصول است. مصرف­کنندگان از خرید­کردن به عنوان یک فرصت برای پیوستن به افراد دیگر استفاده می­کنند و بدین ترتیب معاشرت نمودن به جای محصول درخورتوجه بیشترقرار می گیرد (دیپ و سونی، 2008: 407).

خرید کامروا سازی عمدتا برای خرسندی و رها سازی مشغله­ها در فعالیت خرید انجام می گیرد. مصرف­کنندگان خرید کردن را به عنوان یک کاهش دهنده استرس ، توصیف می­کنند در پی رقابت شدید، خرده­فروشان به طور فزاینده­، بر هر دو جنبه سودمندی و لذتی در فروشگاه­هایشان تمرکز می­نمایند (کارپنتر و مور، 2009: 72).

چهارمین طبقه خرید تصوری است که اصولاً با کسب آخرین روند­های مد و نوآوری تکنولوژیک انجام می­گیرد.

نقش خرید توسط مصرف­کننده در درجه اول برای دیگران انجام می­گیرد. به طور مثال هنگامی که مصرف­کننده نقش­هایش را توسط خرید کردن برای اقوام و دوستانش اجرا می­نماید.

خرید ارزش شاید آشناترین و معمول­ترین نوع خرید است و اشاره دارد به اینکه برای کسب بهترین معامله در بازار ازلحاظ شرایط و ضوابط معامله /مذاکره و پیشنهادات خاص انجام می­گیرد و فرد با خرید یک محصول با تخفیف احساس موفقیت می­کند (آرنولد و رینلودز، 2003: 83). ابعاد دیگر لذت­جویی، به نام­های خشنودی[10]، برانگیختگی[11] و گریز[12] به عنوان اشکالی از لذت­خرید[13] مشخص شده است (مونسو و همکاران[14]، 2004: 114).

[1] Babin, B. J. & Attaway, J. S.

[2] Peck, J. & Childers, T. L.

[3] Carpenter, J. M. & Moore

[4] Adventure Shopping

[5] Social Shopping

[6] Relaxation Shopping

[7] Idea Shopping

[8] Role shopping

[9] Value Shopping

[10] Pleasure

[11] Arousal

[12] escapism

[13] shopping enjoyment

[14] Monsuwé et al

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

اثر لذت­جوئی و محیط فروشگاه بر خرید آنی آنلاین با توجه به نوع وبگردی


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

روستای زیبای ده ده بیگلو مسجد فاطمه الزهرا (س) از برق لذت ببریم ! نساج یار معرفی بازی سوالات مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته گل و گیاه رمان ایران حاثور آرايشي و بهداشتي ارزان خريد کالا